Miko Äijänen tavoittelee squashissa maailman huippua. Äärimmäisen kova laji vaatii täydellistä sitoutumista ja omistautumista lajille. Siksi 22-vuotias lajin hallitseva Suomenmestari muutti Yhdysvaltoihin, pelaamaan parhaiden kanssa, mutta myös opiskelemaan huippuyliopistossa. Mitään ei kannata jättää yhden kortin varaan, vaan tulevaisuudestaan on syytä pitää huolta. Tämän blogin kautta pääsemme seuraamaan Mikon elämää ja uraa Yhdysvalloissa.

blogibanneri_Miko

Opiskelija-urheilijan tuhti viikko-ohjelma

mikoblogi2-1

Miko kertoo toisessa blogikirjoituksessaan viikko-ohjelmastaan yliopistolla. Opintojen ja huippu-urheilun yhdistäminen menestyksellä ei ole ihan pala kakkua. Sitoutumisen taso ja itsestään vastuun ottaminen korostuvat. Ilman Oman elämänsä pomo -asennetta on vaikea nähdä ammattitason squashin ja korkeakouluopintojen yhdistäminen. Päästetäänpä Miko ääneen ja kertomaan lisää.

”Terveiset taas täältä!

Opinnot tähän asti on mennyt tosi hyvin, ja peli ja treenitkin ovat alkaneet alkukankeuksien jälkeen sujumaan paremmin.

Viikko-ohjelma ei aina ole ihan tuollainen, mitä alla kirjoitan, mutta tuossa nyt on hyvä esimerkki, miltä viikko yleensä näyttää. Treeneihin ja opintoihin menee kaikki aikani. Olenkin usein miettinyt, mitä niin sanotut normi opiskelijat tekevät vapaa-ajallaan. Treeniohjelma myös muuttuu aika usein riippuen milloin meillä on challenge-matseja ja oikeita matseja toisia yliopistoja vastaan.            

Juhliminen on täällä todella yleistä. Meidänkin joukkuelaiset juhlivat joku 2–3 kertaa viikossa. Itse en jaksa käydä koskaan juhlimassa, koska tiedostan että se olisi niin paljon pois palautumisesta ja opinnoista. Kerran olen ollut bileissä mukana, mutta haluan keskittyä täysillä treenaamiseen ja koulunkäyntiin. Kuulenkin siitä lähes päivittäin, kun en koskaan lähde joukkueen kanssa juhlimaan. Pakko se on jostain karsia jos haluan palautua. Osa joukkuelaisista sen ymmärtää.

Valitsimme juuri ensi vuoden kurssit, ja pääsin hyvin kaikille haluamilleni kursseille: Intro to economics, Early american history, samba ensemble (helppo kurssi vaikka ei ole kyllä yhtään mun juttuni), biology, matikan statistiikka kurssi, political science ja intro to international relations.

On kieltämättä kiva, että lukukausi vaihtuu kohta että saa pientä vaihtelua kun tätä samaa viikkorytmiä on painettu elokuun lopusta lähtien. Kivaa on myös se, että kohta on joululoma ja pääsee kahdeksi viikoksi Suomeen kääntymään. 

Kauden ensimmäinen ottelu on tosiaan 3. joulukuuta. Sitä odotan todella innolla. Sen jälkeen pelataankin melkein joka viikko yksi ottelu ennen kauden huipentavia nationalseja 28. helmikuuta ja yksilöiden yliopistomestaruuskisoja 6. maaliskuuta.

Viikko-ohjelma on vähän muuttunut viime kirjoituksesta, koska kausi on alkanut mikä tarkoittaa että ”kaikkien on osallistuttava treeneihin.” Saan siitä huolimatta luistaa aika monet treenit, koska valmentaja tiedostaa, että joukkueena tehtävät treenit eivät ole aina riittävän tasokkaita.
MIKONYLIOPISTO

Maanantai.

Viikko alkaa usein klo 7.00 herätyksellä jotta kerkeän 8.00 alkavaan kenttätreeniin, jonka teen yleensä yhden skotlantilaisen pelaajan kanssa. Siitä sitten suoraan salille tekemään kyykkyjä ja keskivartaloa noin tunnin ajaksi. Sitten nopeasti suihkuun ja siitä 11.00 alkavalle tunnille. 12.00 sitten syömään ja juttelemaan kavereiden kanssa ja sitten 13.15 alkavalle tunnille, jonka jälkeen pelaan yleensä matsin jonkun pelaajan kanssa klo 15.00. Matsin jälkeen jään yleensä katsomaan muiden treenejä vähäksi aikaa ennen kuin lähden suihkuun ja päivän viimeiselle tunnille 18.00–19.30. Sitten menen pikaisesti käymään syömässä, minkä jälkeen menen huoneeseeni tekemään läksyjä ja lukemaan. Yritän päästä nukkumaan ennen klo 23.00. 

 

Tiistai.

Herään yleensä 8.45. Syön pari hedelmää ja lähden aamutunnille, joka alkaa 9.25 ja loppuu 10.40 ja siitä sitten seuraavalle tunnille 10.50-12.05. Sitten syömään ja sen jälkeen vikalle tunnille 13.30-14.45, jonka jälkeen pelaan yleensä taas matsin jonkun kanssa klo 15.00. Sen jälkeen treenaan joukkueen fysiikkavalmentajan kanssa klo 17.00 eteenpäin mikä on yleensä todella rankka treeni: paljon erilaisia liikkumisia ja hyppyjä. Treenin jälkeen menen syömään noin klo 19.00 ja ruokailun jälkeen taas tekemään läksyjä ja lukemaan ja nukkumaan taas ennen klo 23.00.

 

Keskiviikko.

Herään yleensä 8.00 koitan saada kenttä treenin (drillejä) aikaiseksi 9.00. Ja sitten sama kaava jatkuu: taas tunnille klo 11.00 ja siitä syömään klo 12.00 ja sitten klo 13.15 tunnille, jonka jälkeen pelaan yleensä matsin jonkun kanssa klo 15.00, minkä jälkeen jään taas katsomaan joukkueen treenejä ja lähden tunnille, joka alkaa klo 18.00 ja loppuu 19.30 minkä jälkeen syömään ja lukemaan ja nukkumaan ennen klo 23.00.

 

Torstai.

Aivan samanlainen kuin tiistai, paitsi että fysiikkavalmentajan vetämä treeni on yleensä nopeuspainotteisempi, eli myös vähän kevyempi. Torstai on myös viikon viimeinen koulupäivä, koska perjantaisin mulla ei ole tunteja. 

 

Perjantai.

Aloitan usein lenkillä. En yleensä laita herätystä, mutta herään automaattisesti joskus viimeistään 9.00, jonka jälkeen lähden lenkille ja lenkin jälkeen sitten aika nopeasti aamupalalle. Perjantai on myös ainoa päivä, kun ehdin käydä kunnon aamupalalla. Yleensä en jaksa herätä 45 minuuttia aikaisemmin syödäkseni kunnon aamupalaa, vaan ennemmin otan ruokalasta mukaan hedelmiä ja smoothien ja syön ne sitten aamulla huoneessa. Lenkin ja aamupalan jälkeen menen yleensä salille sitten kun siltä tuntuu ja sen jälkeen syömään ja sitten meillä alkaa joukkue kenttätreenit klo 18.30. Niiden jälkeen huoneeseen. Koitan pitää perjantaita yleensä niin sanottuna opinnottomana päivänä, mutta aika harvoin siinä onnistun. Aina pitää jotain tehdä enkä viitsi jättää viime tippaan vaan ennemmin hoidan hommat ajoissa, ettei sitten tarvitse stressata. 

 

Lauantai.

Teen yleensä suhteellisen kevyen ja lyhyen kenttätreenin klo 10.00. Tämän jälkeen on vuorossa kevyt lounas, huoneeseen vähäksi aikaa lepäämään ja sitten yleisurheilukentälle juoksemaan vetoja. Yleensä juoksen joko 6x1000m tai sitten 2x800m 4x400m 8x200m ja 16x100m vedot, minkä jälkeen väsymys ottaa vallan enkä tee enää loppuviikkona mitään muuta kuin opintoja. Yleensä menen heti ruokalan auettua klo 17.30 syömään ja juttelen kavereiden kanssa siellä 20.00 asti, jonka jälkeen menen tekemään kouluhommia vähäksi aikaa ja menen nukkumaan. 

 

Sunnuntai.

En tee mitään treenejä. Käytän yleensä koko päivän opintoihin ja kyllä usein helposti menee yli 5 tuntia opintoja tehdessä.  Käyn lounaalla ja päivällisellä kavereiden kanssa ja jutustelen yleensä aika kauan ruokalassa.

 

Ja maanantaina sama alkaa alusta!

 

Terveisin,

Miko"

Opiskelija-urheilijan tuhti viikko-ohjelma

mikoblogi2-1

Miko kertoo toisessa blogikirjoituksessaan viikko-ohjelmastaan yliopistolla. Opintojen ja huippu-urheilun yhdistäminen menestyksellä ei ole ihan pala kakkua. Sitoutumisen taso ja itsestään vastuun ottaminen korostuvat. Ilman Oman elämänsä pomo -asennetta on vaikea nähdä ammattitason squashin ja korkeakouluopintojen yhdistäminen. Päästetäänpä Miko ääneen ja kertomaan lisää.

”Terveiset taas täältä!

Opinnot tähän asti on mennyt tosi hyvin, ja peli ja treenitkin ovat alkaneet alkukankeuksien jälkeen sujumaan paremmin.

Viikko-ohjelma ei aina ole ihan tuollainen, mitä alla kirjoitan, mutta tuossa nyt on hyvä esimerkki, miltä viikko yleensä näyttää. Treeneihin ja opintoihin menee kaikki aikani. Olenkin usein miettinyt, mitä niin sanotut normi opiskelijat tekevät vapaa-ajallaan. Treeniohjelma myös muuttuu aika usein riippuen milloin meillä on challenge-matseja ja oikeita matseja toisia yliopistoja vastaan.            

Juhliminen on täällä todella yleistä. Meidänkin joukkuelaiset juhlivat joku 2–3 kertaa viikossa. Itse en jaksa käydä koskaan juhlimassa, koska tiedostan että se olisi niin paljon pois palautumisesta ja opinnoista. Kerran olen ollut bileissä mukana, mutta haluan keskittyä täysillä treenaamiseen ja koulunkäyntiin. Kuulenkin siitä lähes päivittäin, kun en koskaan lähde joukkueen kanssa juhlimaan. Pakko se on jostain karsia jos haluan palautua. Osa joukkuelaisista sen ymmärtää.

Valitsimme juuri ensi vuoden kurssit, ja pääsin hyvin kaikille haluamilleni kursseille: Intro to economics, Early american history, samba ensemble (helppo kurssi vaikka ei ole kyllä yhtään mun juttuni), biology, matikan statistiikka kurssi, political science ja intro to international relations.

On kieltämättä kiva, että lukukausi vaihtuu kohta että saa pientä vaihtelua kun tätä samaa viikkorytmiä on painettu elokuun lopusta lähtien. Kivaa on myös se, että kohta on joululoma ja pääsee kahdeksi viikoksi Suomeen kääntymään. 

Kauden ensimmäinen ottelu on tosiaan 3. joulukuuta. Sitä odotan todella innolla. Sen jälkeen pelataankin melkein joka viikko yksi ottelu ennen kauden huipentavia nationalseja 28. helmikuuta ja yksilöiden yliopistomestaruuskisoja 6. maaliskuuta.

Viikko-ohjelma on vähän muuttunut viime kirjoituksesta, koska kausi on alkanut mikä tarkoittaa että ”kaikkien on osallistuttava treeneihin.” Saan siitä huolimatta luistaa aika monet treenit, koska valmentaja tiedostaa, että joukkueena tehtävät treenit eivät ole aina riittävän tasokkaita.
MIKONYLIOPISTO

Maanantai.

Viikko alkaa usein klo 7.00 herätyksellä jotta kerkeän 8.00 alkavaan kenttätreeniin, jonka teen yleensä yhden skotlantilaisen pelaajan kanssa. Siitä sitten suoraan salille tekemään kyykkyjä ja keskivartaloa noin tunnin ajaksi. Sitten nopeasti suihkuun ja siitä 11.00 alkavalle tunnille. 12.00 sitten syömään ja juttelemaan kavereiden kanssa ja sitten 13.15 alkavalle tunnille, jonka jälkeen pelaan yleensä matsin jonkun pelaajan kanssa klo 15.00. Matsin jälkeen jään yleensä katsomaan muiden treenejä vähäksi aikaa ennen kuin lähden suihkuun ja päivän viimeiselle tunnille 18.00–19.30. Sitten menen pikaisesti käymään syömässä, minkä jälkeen menen huoneeseeni tekemään läksyjä ja lukemaan. Yritän päästä nukkumaan ennen klo 23.00. 

 

Tiistai.

Herään yleensä 8.45. Syön pari hedelmää ja lähden aamutunnille, joka alkaa 9.25 ja loppuu 10.40 ja siitä sitten seuraavalle tunnille 10.50-12.05. Sitten syömään ja sen jälkeen vikalle tunnille 13.30-14.45, jonka jälkeen pelaan yleensä taas matsin jonkun kanssa klo 15.00. Sen jälkeen treenaan joukkueen fysiikkavalmentajan kanssa klo 17.00 eteenpäin mikä on yleensä todella rankka treeni: paljon erilaisia liikkumisia ja hyppyjä. Treenin jälkeen menen syömään noin klo 19.00 ja ruokailun jälkeen taas tekemään läksyjä ja lukemaan ja nukkumaan taas ennen klo 23.00.

 

Keskiviikko.

Herään yleensä 8.00 koitan saada kenttä treenin (drillejä) aikaiseksi 9.00. Ja sitten sama kaava jatkuu: taas tunnille klo 11.00 ja siitä syömään klo 12.00 ja sitten klo 13.15 tunnille, jonka jälkeen pelaan yleensä matsin jonkun kanssa klo 15.00, minkä jälkeen jään taas katsomaan joukkueen treenejä ja lähden tunnille, joka alkaa klo 18.00 ja loppuu 19.30 minkä jälkeen syömään ja lukemaan ja nukkumaan ennen klo 23.00.

 

Torstai.

Aivan samanlainen kuin tiistai, paitsi että fysiikkavalmentajan vetämä treeni on yleensä nopeuspainotteisempi, eli myös vähän kevyempi. Torstai on myös viikon viimeinen koulupäivä, koska perjantaisin mulla ei ole tunteja. 

 

Perjantai.

Aloitan usein lenkillä. En yleensä laita herätystä, mutta herään automaattisesti joskus viimeistään 9.00, jonka jälkeen lähden lenkille ja lenkin jälkeen sitten aika nopeasti aamupalalle. Perjantai on myös ainoa päivä, kun ehdin käydä kunnon aamupalalla. Yleensä en jaksa herätä 45 minuuttia aikaisemmin syödäkseni kunnon aamupalaa, vaan ennemmin otan ruokalasta mukaan hedelmiä ja smoothien ja syön ne sitten aamulla huoneessa. Lenkin ja aamupalan jälkeen menen yleensä salille sitten kun siltä tuntuu ja sen jälkeen syömään ja sitten meillä alkaa joukkue kenttätreenit klo 18.30. Niiden jälkeen huoneeseen. Koitan pitää perjantaita yleensä niin sanottuna opinnottomana päivänä, mutta aika harvoin siinä onnistun. Aina pitää jotain tehdä enkä viitsi jättää viime tippaan vaan ennemmin hoidan hommat ajoissa, ettei sitten tarvitse stressata. 

 

Lauantai.

Teen yleensä suhteellisen kevyen ja lyhyen kenttätreenin klo 10.00. Tämän jälkeen on vuorossa kevyt lounas, huoneeseen vähäksi aikaa lepäämään ja sitten yleisurheilukentälle juoksemaan vetoja. Yleensä juoksen joko 6x1000m tai sitten 2x800m 4x400m 8x200m ja 16x100m vedot, minkä jälkeen väsymys ottaa vallan enkä tee enää loppuviikkona mitään muuta kuin opintoja. Yleensä menen heti ruokalan auettua klo 17.30 syömään ja juttelen kavereiden kanssa siellä 20.00 asti, jonka jälkeen menen tekemään kouluhommia vähäksi aikaa ja menen nukkumaan. 

 

Sunnuntai.

En tee mitään treenejä. Käytän yleensä koko päivän opintoihin ja kyllä usein helposti menee yli 5 tuntia opintoja tehdessä.  Käyn lounaalla ja päivällisellä kavereiden kanssa ja jutustelen yleensä aika kauan ruokalassa.

 

Ja maanantaina sama alkaa alusta!

 

Terveisin,

Miko"