HILJAISILLA TILOILLA JA KOVILLA TAVOITTEILLA

Monen hyvän tarinan alussa on onnekas kohtaaminen, sattuma tai jopa vahinko. Jotta alulla on mahdollisuus kehittyä kestäväksi menestystarinaksi, tarvitaan sattumusten lisäksi myös määrätietoisia suunnitelmia, kovaa työtä ja oikeita henkilövalintoja. Kaikki nämä ruudut täyttyvät Kuopiosta ponnistavan Taiga Conceptin kohdalla. Yrityksen hiljaiset moduulitilat ovat nyt valmiita valloittamaan Aasian ja muun maailman avokonttoreita.
Teksti: Jani Uhrman Kuvat: Kim Öhman

Neljän vuosikymmenen kokemuksen kalustealalta omaava Tapani Laukkanen oli vetämässä kurssia Savonia-ammattikorkeakoulussa. Kurssilla oli mukana sisustusarkkitehdiksi valmistuva mies, jonka kanssa Laukkanen tutustui. Heidän ajatuksensa osuivat yksiin siinä määrin hyvin, että miehet alkoivat pohtimaan olisiko heidän ammattitaitonsa yhdistettävissä ja jalostettavissa liiketoiminnaksi. Alkuperäinen ajatus oli valmistaa toimistokalusteita voimakkaasti puuta ja suomalaisia muotoiluperinteitä hyödyntäen. Pian kuitenkin selvisi, että avokonttorien yleistyessä moduulitilojen tarve on jatkuvassa kasvussa. Yksi tarina sai alkunsa, kun tämä Laukkasen kurssituttavuus teki muutamia piirustuksia. Hän on muuten Pekka Eskelinen. Taiga Conceptin pääsuunnittelija.

Yritykseen lähti mukaan viisi osakasta ja tuotetta suunniteltiin osin rajallisten resurssienkin takia hyvin maltillisesti. Loppuvuodesta 2017 Laukkanen pyysi kahta lastaan mukaan yrityksen toimintaan. Laukkasen tyttärellä, Maarit Sinikankaalla, oli kokemusta kansainvälisestä yhteistyöstä. Hän sanoi lähtevänsä mukaan sillä edellytyksellä, että yritys vietäisiin isosti maailmalle. Nyt Sinikangas on Taiga Conceptin toimitusjohtaja. Yritys on läpäisemässä Aasian markkinoita.

”Suomen markkina on niin pieni ja rajattu. Seinä tulee vastaan todella nopeasti. Jos haluaa kasvaa, on ehdottomasti lähdettävä ulkomaille”, sanoo Sinikangas.

Taiga

TUOTE JA BRÄNDI SYÖMÄHAMPAINA

Taiga ei ole lähtenyt kokeilemaan jäätä kepillä. Jääpeitteen paksuus kartoitettiin tarkasti etukäteen ja jokainen askel kohti Aasiaa on ollut hyvin suunniteltu. Konttorit ja tilankäyttö ovat globaalissa murroksessa. Avokonttorit yleistyvät ja melu on haitaksi keskittymiselle ja työhyvinvoinnille.  Suurempien tilakokonaisuuksien jakaminen eri keinoja käyttäen on ollut trendinä jo pitkään ja käyrä kääntyy koko ajan jyrkemmin nousuun.
Alalle tulee yhä enemmän kilpailua, joten vain vahvat brändit selviävät. Taigan visio on Sinikankaan mukaan alusta asti ollut, että tuote olisi mahdollisimman yksinkertainen ja miellyttävä käyttää. Taiga luottaa tuotteessaan puuhun materiaalina ja pohjoismaiseen muotoiluun.

”Moduulitiloistamme on kaikki ylimääräinen otettu pois. Tila on pyritty maksimoimaan ja tekemään siitä hyvin huonemainen. Jokainen kohta on kuitenkin suunniteltu palvelemaan tarkoitusta, eli eristämään ääntä. Desibelitestejä on teetetty riippumattomilla arvioijilla ja tuotteemme ovat saaneet niissä huipputuloksia.”

Taiga ei ole alan kallein toimija. Se ei myöskään saalista asiakkaita hinta keihäänkärkenään. Tuotteen muotoilu ja korkea laatu ovat avainasemassa. Toimitusprosessi halutaan myös pitää mahdollisimman sujuvana, ekologisena ja kustannustehokkaana.

”Alibabasta saa varmasti tilattua pömpelin muutamalla sadalla eurolla. Sen toimivuudesta ei kuitenkaan ole mitään takeita. Moni tekee vain toimistotiloja, koppeja. Emme ikinä käytä omista tuotteistamme sitä sanaa. Meidän brändimme on lupaus laadusta, designista, toimitusvarmuudesta ja yrityksen arvojen mukaisesta toimitusprosessista”, sanoo Sinikangas.

Ekologisuus ja luonto ovat Taigalle tärkeitä inspiraation lähteitä, sen takia myös yrityksen arvomaailma kulkee käsi kädessä luontoa kunnioittavien toimintatapojen kanssa. Ihmisten hyvinvoinnin edistäminen työpaikoilla on myös tärkeä yrityksen toimintaa ajava voima.

”Me ponnistetaan puhtaan luonnon keskeltä Kuopiosta ja halutaan pitää luonto mukana siinä, miltä me näytämme ja miten toimimme. Puu on tärkein materiaalimme ja haluamme ajatella, että toimimalla ekologisesti pysymme luonnon kanssa tasapainossa.”
Taiga

AASIAN YTIMEEN

Aasia valikoitui hyvin nopeasti Taiga Conceptin strategiseksi kohdealueeksi. Siellä on paljon ihmisiä ja runsaasti huimalla vauhdilla laajenevia bisneskeskuksia. Aika on juuri nyt oikea, sillä myös Aasia on kovaa vauhtia menossa kohti avokonttoreita. Taiga Conceptin tavoitteena on olla laadukkaiden ekologisten moduulitilojen suurin toimija ja halutuin kumppani.
Määrätietoisten kansainvälistymissuunnitelmien tueksi yritys palkkasi lisävoimia. Pitkään Suomessa asunut, syntyperäinen kiinalainen, Yueyuan Yu löytyi tasoittamaan kulttuurien välistä kuilua.

”Hän ymmärtää kiinalaista markkinaa ja tietää miten siellä pitää toimia. Yhden onnistuneen rekrytoinnin ansiosta olemme päässeet sinne nopeammin kuin moni muu, ja nopeammin kuin olisimme itse ikinä uskoneet”, kertoo Sinikangas.

Nordic design on tunnettu käsite Aasiassa, pohjoismaista laatua ja yksinkertaisuutta arvostetaan korkealle. Taigan tuotetta kohtaan on löytynyt alusta alkaen runsaasti kiinnostusta, joten heillä on ollut valinnanvaraa kumppaneissa. Aasian pirstaleisille markkinoille astuttaessa hyvien ja luotettavien yhteistyökuvioiden löytyminen on avainasemassa.

”Esimerkiksi tuotesertifioinnit ottavat aikansa. Joka maassa on vähän erilaiset regulaatiot, joten aina pitää erikseen selvittää käykö tuotteemme sinne, tai mitä sinne siirtyminen vaatii”, sanoo Sinikangas.

Taigan toimintamalleihin ei kuulu tuotteiden varastointi. Toimitusketjun sujuvuuden, kustannustehokkuuden ja ekologisuuden takia tuotteita tehdään siellä, missä asiakkaat ovat. Taigalla on kaksi tehdasta Suomessa, joissa valmistetaan tuotteita Euroopan tarpeisiin. Tehtaat Kiinassa ja Vietnamissa taas tyydyttävät Aasian tarvetta.

KASVU EI TUNNE PÄÄTEPYSÄKKEJÄ

Vaikka tuotanto tapahtuu jo nyt suureksi osin ulkomailla, on yrityksen pääpaikka vielä Suomessa. Suunnittelua, tuotekehitystä ja brändihallintaa hoidetaan Kuopiosta käsin. Sinikangas tietää, että tulevaisuudessa voi tulla painetta siirtää enemmän toimintoja kohti markkinoita.

”Vaikka tekniikka tuokin ihmisiä lähemmäksi, on yhteistyökuvioissa tärkeää olla myös ihan fyysisesti läsnä. Siitä vinkkelistä Suomi on todella kaukana, ja Kuopio sisämaakaupunkina vielä sitäkin kauempana. Nämä on asioita, joita pitää tulevaisuudessa puntaroida.”

Taiga Concept ei ole suunnitellut Aasiaa päätepysäkikseen. Kun perustukset siellä on saatu tarpeeksi tukeviksi, on seuraavana vuorossa Pohjois-Amerikka. Toimenpiteet siellä on jo aloitettu. Taiga Conceptin liikevaihto vuonna 2017 oli 618 000 euroa. Vuonna 2019 liikevaihto oli 3 miljoonaa ja tulos oli voitollinen. Vuonna 2020 voimakas kasvu jatkuu.

Kansainvälistyminen vaatii rahaa, kärsivällisyyttä ja raakaa työtä. Koko ajan on monta rautaa tulessa ja työntekijät joutuvat jatkuvasti venymään äärirajoille. Hyvän tiimin ja sen sisäisten roolitusten löytyminen on ollut elinehto Taiga Conceptin tarinan kehittymisessä. Sinikangas kertoo tuntevansa jopa pientä liikutusta siitä, kuinka omistautuneita tiimin jäsenet ovat tuotteelle ja yritykselle.

”Taigaa ei olisi, ellei meillä olisi juuri näitä ihmisiä sitä tekemässä. Koko tiimimme rakastaa tuotetta ja kaikki ovat äärimmäisen sitoutuneita viemään sitä maailmalle. Intohimo tuotetta kohtaan näkyy varmasti myös ulospäin.”

Kasvaminen tuo toimintaan tietysti myös haasteensa. Pienistä ympyröistä ponnistavat yritykset kamppailee kasvun keskellä usein identiteettikriisissä. Voiko samanaikaisesti olla uskottava kansainvälinen toimija ja sympaattinen perheyritys? Kasvu toki vaatii myös organisaation laajentumista ja uusien tiimien kasaamista. Yksi tulevien vuosien suurimmista haasteista onkin saada ”rakkaus lajiin” näkymään Taiga Conceptin tuotteissa ja toiminnassa, kuten se on tähänkin asti näkynyt.

Juttu on alun perin kirjoitettu vuonna 2018 ja julkaistu vuonna 2019 ilmestyneessä Finlandian BOUTIQUE-vuosijulkaisussa. Tuoreimmat liikevaihtoluvut on päivitetty verkkoversioon.
Boutique_magazine_web2