Tässä blogissa esitellään Finlandia Rahastoyhtiön hallinnoimien rahastojen sijoituskohteina olevia yksittäisiä yhtiöitä. Finlandia Rahastoyhtiön osakerahastoja ovat Finlandia 2030 ja Finlandia Laatuyhtiöt.

FINLANDIA BLOGI

AIRBUS - VOIMAKASTA KASVUA TULEVIEN VUOSIKYMMENIEN AJAN

Maailman matkustaja- ja rahtikoneiden määrän odotetaan yli tuplaantuvan seuraavien 20 vuoden aikana. Tällä hetkellä kaluston määrä on 23 000 konetta ja vuonna 2038 määräksi arvioidaan 48 000. Lentoliikenteen määrän odotetaan kasvavan vuosittain 4,3 prosenttia. Tarkemmin arvioita tarkasteltaessa vuoden 2038 kalusto koostuu 39 210 uudesta lentokoneesta sekä 8 470 koneesta, jotka ovat tänä päivänä käytössä. Voimakasta kasvua tapahtuu lähes joka puolella maailmaa, mutta erityisen voimakasta kasvu on Aasian kehittyvillä markkinoilla. Kuka tästä valtavasta uuden konekaluston kysynnästä sitten hyötyy?

Yksi todennäköinen hyötyjä on ranskalais-saksalainen Airbus. Yhtiöllä on tällä hetkellä erittäin vahva markkina-asema ja uusien kilpailijoiden pääsy markkinoille on äärimmäisen haastavaa monimutkaisen ja vaativan kehitystyön johdosta. Esimerkiksi Kiinassa on yritetty kehittää omaa lentokonetta jo yli 10 vuoden ajan, mutta kaupallisen mallin valmistuminen ei ole vielä näköpiirissä. Lentokoneiden tilaaminen vaatii todella suurta luottoa valmistavaa yhtiötä kohtaan, joten uudelta toimijalta odotetaan pitkää näyttöä, ennen kuin todellinen luotto saavutetaan.

Tilauskirja täynnä 8 vuodeksi

Tapasimme Saksassa Airbusin talousjohtaja Dominik Asamin, jonka mukaan yhtiön tilauskirja on peräti 8 vuoden mittainen. Luku kuvaa hyvin toimialaa ja yhtiön vahvaa asemaa. Tämän hetkistä tilannetta tarkasteltaessa erityisesti Airbusin kapearunkoiset koneet ovat markkinoilla suuressa kysynnässä niiden kehittyneimmän taloudellisuuden johdosta. Airbusin uusin A320-sarjan kone käyttää peräti 30 prosenttia vähemmän polttoainetta verrattuna kilpailija Boeingin edellisen sukupolven vastaavan kokoluokan koneeseen. Maailman herätessä keskustelemaan ilmaston lämpenemisestä jatkuvasti suurempaan ääneen, tulee myös lentoliikenteen pystyä vähentämään hiilijalanjälkeään.

Maailman suurin kansanvaellus tapahtuu vuosittain kiinalaisen uudenvuoden aikoihin. Airbusin Asam kiteytti lentokoneiden kasvavaa kysyntää hyvin toteamalla: ”Harva kiinalainen haluaa enää käyttää kahta päivää matkustaakseen kotiseudulleen junalla koko maan halki uuttavuotta viettämään, kun on kerran lentänyt saman matkan huomattavasti nopeammin."

Tomi-Paavilainen-kuva-ja-yhteystiedot